Taiteilija ja Piu Fragile (hauraampaa).
Teksti ja kuvat Hannele Salminen
Kaj Ardille taideteoksen valmistaminen on kuin tutkimusmatka, jossa aika saa näkyä, olla mukana. Hän käyttää teoksissaan löydettyä materiaalia, puuta, kangasta, paperia … ja täydentää teoksensa akryylimaalilla. Näin luoduista teoksista on syntynyt lumoava näyttely Azares Galleria Dromigiin. Azares – riskejä, onnenkantamoisia – mutta ennen kaikkea hienosti hallittuja maalauksia.
Ard aloittaa rakentamalla pinnan struktuurin, joka voi syntyä sementistä tai marmoripölystä ja jatkaa intuitiivisesti lisäämällä kerroksia. Hän myös poistaa aiemmin syntynyttä pintaa raaputtamalla ja hiomalla jopa polttamalla. Teoksiin syntyy näin historiaa, ajan ruhjeet saavat näkyä niin löydetyissä vanhoissa materiaaleissa kuin työprosessin vaiheissa.
”Historia, ajankulku ja sen tuoma patina ovat aina kiinnostaneet minua”, kertoi Hangossa asuva Kaj Ard. Hän vietti viime huhtikuun Firenzen lähellä tuhatvuotisen kirkon kiviseinäisessä huoneessa. Kevät oli kylmä ja sisällä tuskin viitisentoista astetta lämmintä. Siitä huolimatta ympäristö inspiroi häntä maalausten tekoon, joista osa on nyt näyttelyssä esillä.
Vaikka teokset ovat Ardin mielenmaisemia, niiden maanläheiset värit, pinnan struktuurit ja aivan kuin sisältä hehkuva valo luovat vahvaa luonnontuntua. Maalauksia katsellessa mieleen tulevat informalismi ja Antoni Tàpiesin Arte povera. Silti Ardin teokset ovat aivan omanlaisiaan maalatessaan ajan ikuista muotokuvaa. Kiehtova näyttely 28.9. saakka Galleria Dromigissa. https://dromig.fi/