Petri Ala-Maunus.
Teksti Hannele Salminen
Kuvat Hannele Salminen ja Petri Virtanen
Kansallisgallerian 8 800 teoksesta on koottu Kiasmaan laaja, 49 kotimaisen ja ulkomaisen taiteilijan tai -ryhmän teoksista koostuva näyttely Kuin kotonaan. Teoksissaan taiteilijat tarkastelevat kysymystä, mistä syntyy tunne kuulua, olla osa yhteisöä? Entä mistä tunne vieraudesta kumpuaa?
Koko vuoden kestävän näyttelyn teokset vaihtuvat sen aikana. Se on myös Kiasman tämä vuoden näyttelyjen selkäranka. Mukana on niin vanhempia, silti hämmästyttävän ajankohtaisia teoksia, että uudempia hankintoja. Uusi tilausteos on Joonas Hyvösen egyptiläisestä lautapelistä inspiraationsa saanut pelillinen verkkoteos Mehen.
Petri Ala-Maunus tunsi vierautta synnyinseudullaan tasaisella Pohjanmaalla. Niinpä hänen teoksensa kuvaavat utopiaa kuten Hinterlandin uljaat maisemat osoittavat. Isokokoisen öljymaalauksen teko otti voimille: ”Lopuksi tuntui kuin olisin rakentanut omakotitalon”, hän tunnustaa.
Elina Brotherus lähti ummikkona Ranskaan residenssiin vuonna 1999. Hän opetteli asioiden nimiä post-it-lappujen avulla. Valokuvassa La Main vierauden tunne on käsikosketeltava.
Marjatta Hanhijoen akvarellit sen sijaan kuvaavat henkilöitä, jotka ovat kuin kotonaan, viihtyvät. Tässä Leena Kevätkuistilla.
Näyttelyyn liittyy suomen- ja englanninkielinen teoksia esittelevä kirja. Sen asiantuntija-artikkelit käsittelevät nostalgiaa, teknologiaa ja yhteisöjä. Näyttelyn tekijät toivovat vieraiden olevan kuin kotonaan näyttelyssä kierrellessään. Raikas, monipuolinen kokoelmanäyttely tarjoaa siihen hienot puitteet.