Laivamatkalla on tunnelmaa

Matkailu on hauskaa – useimmiten. Nautittavaa se on, kun kulkuväline on mukava ja sellaisiahan ”Ruotsinlaivat” useimmiten ovat – varsinkin nämä uusimmat, kuten Finnlinesin uusi Finncanopus, joka ylpeilee tyylikkään sisustuksensa ohella ympäristöystävällisyydellään.

Teksti ja kuvat Marja-Liisa Kinturi

Sain tilaisuuden kokeilla laivaa matkalla Naantalista Ahvenanmaalle ja takaisin Matkailutoimittajien mukana.

No, aamuvarhainen matka Helsingistä Naantalin satamaan ei sujunut ”ihan kuin Strömsössä”, kun joskus vuosikymmeniä sitten Helsingistä Naantalin satamaan kulkenut juna ei enää kuljekaan, mutta onneksi ystävällinen kollega tarjosi autokyydin, joten loppu hyvin kaikki hyvin.

Onhan se upea laiva tuo tähtitaivaalta nimensä saanut Finncanopus*!!

Tietoruutu: *Canopus

Canopus on toiseksi kirkkain tähti taivaalla, joka sijaitsee Kölin tähdistössä (Carina). Se on kuuman superjättiläisen spektriä edustava tähti, ja sen etäisyys Maasta on noin 310 valovuotta. Se on toiseksi kirkkain tähti yötaivaalla, heti Siriuksen jälkeen. Muinaiset merenkulkijat käyttivät sitä navigointiin, erityisesti eteläisellä pallonpuoliskolla.

Vuonna 1947 perustettu laivayhtiö  Finnlines on nykyisin italialaisen Grimaldi Groupin suomalainen tytäryhtiö ja  23 aluksellaan Pohjois-Euroopan suurimpia rahti- ja matkustajaliikennevarustamoita. Yhtiöllä on kaikkiaan 23 alusta, joista 9 nk. ropax-aluksia, jotka kuljettavat sekä rahtia että matkustajia. Ja kyllähän aluksen ”kitaan” uskomaton määrä rekkoja ja linja-autoja mahtuukin! Tällaisten ”valaiden” sisuksissa kulkee iso osa Suomeen maailmalta tulevista hedelmistä ja muista tuotteista.

Iso oli myös satamassa pieneltä näyttävä Pommern!

Yllättävä vertailukohta löytyikin Maarianhaminan satamasta, jossa vuonna 1903 vesille laskettu museolaiva Pommern pitää kotiaan. Päältä päin Pommern, johon kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa, näyttää  Itämerta nykyisiin kyntäviin aluksiin verrattuna pikkupurrelta, mutta Pommernin uumenissa rahtitiloissa silmäsi avautuvat: sinnehän on mahtunut rekkalasteittain  vaikka mitä!  No, valtavia ovat nuo ilmateitse rahtia kuljettavat jumbotkin, mutta sittenkin…! Ei ihme, että merikuljetukset ovat Suomelle niin tärkeitä; viennistämme 94,4 ja tuonnista 96,9 prosenttia kulkee tilastojen mukaan merta pitkin. Ja Pommernin ajoista laivojen koko Itämerelläkin on vain kasvanut.

Matkustajille herkkuja ja harrastuksia

Matkustajille laivoilla on nykyisin  tarjolla ylellisiä tiloja; baareja, ravintoloita, monenlaisia huvituksia, kuntosaleja  ja myös luksushyttejä omine saunoineen ja poreammeineen. Toisaalta sieltä  löytyy sitten myös ”karvalakki”osastoja, joiden hytit tuovat mieleen aikoinaan kohua herättäneet japanilaiset ”kapseli”hotellit. Neljän hengen tiukkaan ahdetussa hytissä on sentään oma wc suihkuineen, mitä noissa kapselihotelleissa ei tainnut olla (itse en niitä koskaan kokeillut!)

Ahtaanpuoleisia olivat hytit myös Pommernissa, toki kapteenille ja päällystölle oli enemmän tilaa, jopa hytin yhteydessä loma olohuone, salonki.

Julkiset tilat FinnCanopuksella ovatkin sitten todella silmää hiveleviä ja kehut ansaitsevia ja ravintola- ja ruokatarjonta maukasta ja jokaiseen makuun. Laivalta löytyy kuntosaleja, ulkoilualueita pelinkenttineen ja monenlaista hauskaa myös lapsille. Matkustaminen on nykyisin kaikkien huvia, kun joskus ennen se oli vain rikkaimpien etuoikeus.

Tietoruutu: Finncanopus

Matkustajakapasiteetti: 1 100 matkustajaa
Rahtikapasiteetti: 5 200 kaistametriä
Ajoneuvokapasiteetti: Tilaa noin 300 rekalle ja 200 henkilöautolle
Rakennuspaikka: Weihain telakka, Kiina
Sisustussuunnittelu: suomalaisen sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi

Matkalla voi ihailla ohi lipuvia saaristomaisemia.
Luksushytissä on tilaa missä …
… Köllötellä.
Finnlinesin viestinnästä vastaava Marjaana Saurila kertoi laivahtiön historiasta ja toiminnasta tänä päivänä.Yhtiöllä on merkittävä rooli Suomen viennissä ja tuonnissa.
Hyttejä on monta kokoa ja moneen tarpeeseen isoista lukusshyteistä omine kylpyammeineen ja porealtaineen pikkuruisiin, ahtaisiin, ja pimeisiin, mutta kylläkin hyvin valaistuihin soppiin saakka. Kyllä niissäkin unen päästä saa kiinni ja hyvä ilmastointi takaa, ettei ilma lopu kesken.
Laivalla on hyvällä säällä mukava ihailla kauniita saaristomaisemia.
Lapsille on tarjolla monenlaista hauskaa perinteisetä pallomerestä alkaen. Myös astiat on suunniteltu varta vasten lapsille.
Ruokatarjonta on laivoilla ollut perinteisesti yksi syy matkustaa, eikä kenenkään tarvitse nykyisinkään pettyä.
Laivan saapuminen Längnäsin satamaan tapahtuu hiljaa ja odottavien matkustajien ja autojen lastaus käy vauhdikkaasti. Pian ollaan taas jo matkalla.
Kesäiset aamuyön tunnit paluumatkalla Ahvenanmaalta Naantaliin voivat olla näinkin tunnelmallisia.
Museolaiva Pommern laajoine museoineen Maarianhaminan satamassa on tutustumisen arvoinen.
Päältä päin pieneltä näyttävä vanha purjelaiva kätkee uumeniinsa vaikuttavan kokoiset rahtitilat.
Miehistöhytit Pommernilla voivat olla näinkin tunnelmallisia.
Näkymät Eckerön satamassa kesäisen laivaa aamuyön tunteina odoteltaessa tunteina olivat hiljaisen rauhalliset.
Marja-Liisa Kinturi

Marja-Liisa Kinturi

Julkaisijan tiedot

Marko Holmström

Marko Holmström

IT-moniosaaja.