Matkailu on hauskaa – useimmiten. Nautittavaa se on, kun kulkuväline on mukava ja sellaisiahan ”Ruotsinlaivat” useimmiten ovat – varsinkin nämä uusimmat, kuten Finnlinesin uusi Finncanopus, joka ylpeilee tyylikkään sisustuksensa ohella ympäristöystävällisyydellään.
Teksti ja kuvat Marja-Liisa Kinturi
Sain tilaisuuden kokeilla laivaa matkalla Naantalista Ahvenanmaalle ja takaisin Matkailutoimittajien mukana.
No, aamuvarhainen matka Helsingistä Naantalin satamaan ei sujunut ”ihan kuin Strömsössä”, kun joskus vuosikymmeniä sitten Helsingistä Naantalin satamaan kulkenut juna ei enää kuljekaan, mutta onneksi ystävällinen kollega tarjosi autokyydin, joten loppu hyvin kaikki hyvin.
Onhan se upea laiva tuo tähtitaivaalta nimensä saanut Finncanopus*!!
Tietoruutu: *Canopus
Canopus on toiseksi kirkkain tähti taivaalla, joka sijaitsee Kölin tähdistössä (Carina). Se on kuuman superjättiläisen spektriä edustava tähti, ja sen etäisyys Maasta on noin 310 valovuotta. Se on toiseksi kirkkain tähti yötaivaalla, heti Siriuksen jälkeen. Muinaiset merenkulkijat käyttivät sitä navigointiin, erityisesti eteläisellä pallonpuoliskolla.
Vuonna 1947 perustettu laivayhtiö Finnlines on nykyisin italialaisen Grimaldi Groupin suomalainen tytäryhtiö ja 23 aluksellaan Pohjois-Euroopan suurimpia rahti- ja matkustajaliikennevarustamoita. Yhtiöllä on kaikkiaan 23 alusta, joista 9 nk. ropax-aluksia, jotka kuljettavat sekä rahtia että matkustajia. Ja kyllähän aluksen ”kitaan” uskomaton määrä rekkoja ja linja-autoja mahtuukin! Tällaisten ”valaiden” sisuksissa kulkee iso osa Suomeen maailmalta tulevista hedelmistä ja muista tuotteista.
Iso oli myös satamassa pieneltä näyttävä Pommern!
Yllättävä vertailukohta löytyikin Maarianhaminan satamasta, jossa vuonna 1903 vesille laskettu museolaiva Pommern pitää kotiaan. Päältä päin Pommern, johon kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa, näyttää Itämerta nykyisiin kyntäviin aluksiin verrattuna pikkupurrelta, mutta Pommernin uumenissa rahtitiloissa silmäsi avautuvat: sinnehän on mahtunut rekkalasteittain vaikka mitä! No, valtavia ovat nuo ilmateitse rahtia kuljettavat jumbotkin, mutta sittenkin…! Ei ihme, että merikuljetukset ovat Suomelle niin tärkeitä; viennistämme 94,4 ja tuonnista 96,9 prosenttia kulkee tilastojen mukaan merta pitkin. Ja Pommernin ajoista laivojen koko Itämerelläkin on vain kasvanut.
Matkustajille herkkuja ja harrastuksia
Matkustajille laivoilla on nykyisin tarjolla ylellisiä tiloja; baareja, ravintoloita, monenlaisia huvituksia, kuntosaleja ja myös luksushyttejä omine saunoineen ja poreammeineen. Toisaalta sieltä löytyy sitten myös ”karvalakki”osastoja, joiden hytit tuovat mieleen aikoinaan kohua herättäneet japanilaiset ”kapseli”hotellit. Neljän hengen tiukkaan ahdetussa hytissä on sentään oma wc suihkuineen, mitä noissa kapselihotelleissa ei tainnut olla (itse en niitä koskaan kokeillut!)
Ahtaanpuoleisia olivat hytit myös Pommernissa, toki kapteenille ja päällystölle oli enemmän tilaa, jopa hytin yhteydessä loma olohuone, salonki.
Julkiset tilat FinnCanopuksella ovatkin sitten todella silmää hiveleviä ja kehut ansaitsevia ja ravintola- ja ruokatarjonta maukasta ja jokaiseen makuun. Laivalta löytyy kuntosaleja, ulkoilualueita pelinkenttineen ja monenlaista hauskaa myös lapsille. Matkustaminen on nykyisin kaikkien huvia, kun joskus ennen se oli vain rikkaimpien etuoikeus.
Tietoruutu: Finncanopus
Matkustajakapasiteetti: 1 100 matkustajaa
Rahtikapasiteetti: 5 200 kaistametriä
Ajoneuvokapasiteetti: Tilaa noin 300 rekalle ja 200 henkilöautolle
Rakennuspaikka: Weihain telakka, Kiina
Sisustussuunnittelu: suomalaisen sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi




















