Marianne Faithfull on tehnyt huikean karriäärin: hän on tehnyt 60 vuotta kestäneen laulajanuran, tehnyt 30 albumia hyvin vaihtelevasta musiikista, esiintynyt suurille yleisöille konserteissa, elokuvassa ja teatterissa. Hän on selvinnyt pitkäaikaisesta heroiiniriippuvuudesta, yhdestä itsemurhayrityksestä, rintasyövästä ja koomaan johtaneesta koronasta. Hän on ollut esikuva kokonaiselle sukupolvelle naisia, jotka ovat kokeneet vähättelyä ja tytöttelyä, mutta pitäneet päänsä pyrkiessään eteenpäin.
Hän on Marianne Faithfull, jonka elämänkaari yhä vieläkin puristaa ”Mick Jaggerin tyttöystäväksi ja poppareiden kiertopalkinnoksi”. Meille kaikille on terveellistä nähdä kunnolla tehty dokumenttielokuva Broken English, joka on lainannut otsikkonsa Faithfullin laulusta, jonka hän levytti selvittyään huumehelvetistä ja aloitettuaan esiintymiset, pääosin itse tekemillään lauluilla.
Dokumentissa jo happiviiksillä varustettu nainen muistelee elämäänsä, sen uskomattomia tapahtumia ja kohtaamisia monien tunnettujen ihmisten kanssa. Dokumentti loppuu upeasti, hänen käheästi tulkitsemaan tunteikkaaseen lauluun, joka jäi laulajan viimeisekseen. 1947 syntynyt taiteilija kuoli dokumentin ollessa loppusuoralla.
Kuulen tarinassa vahvasti sukupolveni ääntä. Parasta lajissaan.
Marianne Faithfullin elämästä on tekeillä myös elokuva. Dokumentin ensi-ilta 29.5.





