Teksti ja kuvat Hannele Salminen
Ei voi kuin ihailla, miten moneksi savi taipuu Sculptorin näyttelyn kahden taiteilijan hyppysissä. Pääsalissa Umppa Niinivaaran Varjojen maa -näyttely nostaa merenpohjan ilmiöitä näkyville. Samalla hänen teostensa pinnat muistuttavat abstrakteja maalauksia.
Ne on ”maalannut” raku-tekniikassa käytetty savu, joka tunkeutuu veistoksen pintaan sivellyn savikuoren halkeamien läpi poltettaessa. Kaikki halkeamat eivät silti ole toivottavia.
”Riski on koko ajan läsnä, että teos menee rikki. Pieni jännite savessa aiheuttaa lämpösokin. Ja se on sitten siinä”, Niinivaara kuvaa työskentelyään, joka alkaa muistuttaa jännitysnäytelmää. Keramiikkateosten yläpuolella riippuvat posliiniteokset luovat tilaan juhlavaa tunnelmaa.
Perinteinen ”savitaide” elää nykyään vahvaa uutta nousukautta. ”Kenties tämä johtuu siitä, että se tuo vastapainoa nopeatempoiselle digitaalisuudelle. Ihmiset kaipaavat konkreettisia teoksia, ja taiteilijat haluavat upottaa nyrkkinsä saveen ja tutkia materiaalin tarjoamia uusia mahdollisuuksia”, Katri Paunu pohti Jäänteet-näyttelyssään Sculptorin studiossa.
Hänen useissa saviteoksissaan on mukana vesielementtejä, jotka muuntavat ne omaperäisiksi, eläviksi ”saviperformansseiksi”.
Näyttelyt ovat avoinna 15.12. saakka, jonka jälkeen avautuu oiva mahdollisuus hankkia viime hetken joululahjoja Veistoskaupan pop-up tapahtumasta 18–21.12. https://veistoskauppa.fi/ , https://sculptors.fi/
(Artikkelikuvassa Umppa Niinivaara raakkukeramiikkasarjan Anemonia-teoksen äärellä)