Saarihyppelylle pääkaupunkiseudun saaristoluontoon

Rannalla voi bongata toiveikkaita onkijoita.

Pääkaupunkiseudulla on merenrantaa yllin kyllin, mistä nauttia, mutta entä jos ei ole venettä? Onneksi tarjolla on säännöllistä vesibussiliikennettä, joten aikataulusta katsomalla kyyti järjestyy helposti moniin mielenkiintoisiin saariin, vaikkapa Suomenlinnaan, Lonnaan tai Vallisaareen.

Teksti ja kuvat Marja-Liisa Kinturi

Helsinkiläinen laivayhtiö FRS Finland on jo vuosia kuljettanut matkustajia säännöllisen aikataulun puitteissa Itä-Helsingin saaristossa, mutta toukokuun alussa vesibussit alkoivat kulkea myös läntistä reittiä Kalasatamasta Espooseen.

Kerralla ajettuna matka länsisuuntaan kestää reilut kaksi tuntia suuntaansa.

Nyt myös länteen

Kalasatamasta Vuosaareen ja takaisin suuntautunut suosittu reitti täydentyi kesän alussa uudella, länteen suuntautuvalla linjalla, joka kulkee Espoon Nokkalan ja Helsingin Kalasataman väliä pysähtyen muun muassa Haukilahdessa, Lonnassa, Suomenlinnassa, Vallisaaressa, Kruunuvuorenrannassa ja päätyen Helsingin Kalasatamaan.

Matkasta voi nauttia kesäisessä tuulessa ja auringonpaisteessa kannella tai mukavassa salongissa laivakeittiön tarjoilusta nauttien. Laivojen kahviloissa on anniskeluoikeudet, joten eväistäkään ei tarvitse huolehtia. Ja tietysti satamissa voi poiketa syömään, jos perusteellisempi nälkä yllättää.

Kaupungin merellinen silhuetti voi olla kaunis, kuten tässä Kaivopuiston näkymässä, tai se voi olla ruma kuten tummasävyisessä, talomuurin peittämässä Kalasatamassa.

Jotta liikenne sujuisi ja matkustajia riittäisi, vesibussiyhtiö on kiinnittänyt huomiota lippujen hinnoitteluun tuomalla tarjolle 60 euroa maksavat perheliput. ”Ne sisältävät matkustusoikeuden kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle”, kertoo FRS Finlandin laivuri ja toimitusjohtaja Tomi Ståhlberg. Aikuisen seurassa matkustavat alle 7-vuotiaat lapset pääsevät kyytiin muutenkin veloituksetta. Päivälipun hinnalla, 25 eurolla, voi liikkua saarelta toiselle omaan tahtiinsa.

Kesän alussa avattu uusi läntinen saaristoreitti yhdistää koko pääkaupunkiseudun saariston helposti saavutettavaksi kesäkohteeksi.

Liikenne on suhteellisen tiuhaa, joten saarihyppely kauniilla säällä on mukava vaihtoehto, ja jos tuulee ja tuivertaa liikaa, salongissa on mukava istuskella, nauttia tarjoiluista ja katsella ulkona vellovia aaltoja.

Aurinkoinen ja kesäinen merimatka, vaikka lyhyempikin, käy hyvin lomaseikkailusta.

Uusi kohde juhannukseksi

Saarihyppelijöille on sopivasti ennen juhannusta eli 20.6. avautumassa myös aivan uusi kohde; Itä-Helsingin saaristossa sijaitseva Kivisaari, jossa on nyt myös ravintola sekä monipuoliset mahdollisuudet majoittua.

Ennestään monille tuttu itäinen saaristoreitti kuljettaa Vuosaaresta Kalasatamaan ja päinvastoin.

Ennen saari oli yksityisenä huvilana ja Helsingin seurakuntayhtymän kurssikeskuksena, erityisesti rippileirikäytössä. Seurakuntayhtymä on nyt vuokrannut saaren FRS Finland Oy:lle, joka tunnetaan paitsi vesibusseistaan, viime vuoteen saakka mm. Isosaaren linnakesaaren matkailuyrittäjänä.

Kun meille tarjoutui mahdollisuus avata uusi, uniikki ja upea kohde, tartuimme siihen empimättä.

Tomi Ståhlberg

Saaressa on Ståhlbergin mukaan kaikki mielenkiintoisen matkailukohteen elementit: upea luonto, mielenkiintoinen historia, majoitustilat, ravintolapalvelut ja hieno arkkitehtuuri. Mitään vastaavaa Helsingin saaristossa ei ole tarjolla.

Lisätietoja: https://www.frs-finland.fi/reittiliikenne/

Marja-Liisa Kinturi

Marja-Liisa Kinturi

Julkaisijan tiedot

Marko Holmström

Marko Holmström

IT-moniosaaja.