Teksti: Petri Kosonen / Kuvat: Tenerife Bike Tour
Teneriffa on mäkinen saari. Paikalliset sanovat että sen ainoat tasaiset kohdat ovat sen kaksi lentokenttää. Niille Kanarian kävijöille joille rannalla tai uima-altaan reunalla makailu tai pörrääminen Playa de las Américasin yöelämässä ei riitä maantie- tai maastopyöräily vuorenrinteillä saattaisi olla vaeltamisen varteenotettava vaihtoehto. Tässä unohdamme gravel-pyörät ja keskitymme vuoristoisiin maanteihin.
Korkeuseroistaan huolimatta Teneriffa on pyöräilijäystävällinen paikka. Suurin osa teistä on erinomaisessa kunnossa. Nopeat säänvaihtelut tosin vaikuttavat suuresti päällysteen pitoon. Varsinaisia pyöräteitä ei ainakaan vuorilla ole, mutta autoilijat antavat auliisti tilaa. Paikallisten määräysten mukaan heidän täytyy pitää leveyssuuntaan vähintään puolentoista metrin etäisyys pyöräilijään. Lisäksi monissa hotelleissa on erilliset pyöräsuojat kulkuneuvon huoltoa ja säilytystä varten.
Teidelle ja takaisin
Vuodesta 2018 järjestetty Teneriffaa hallitsevaa Teide-tulivuorta ympäröivässä kansallispuistossa on järjestetty kansainvälinen pyöräilytapahtuma, Vuelta al Teide ajetaan toukokuussa turistisesongin ulkopuolella. Väliin on jäänyt ainoastaan pandemiavuosi 2020. Mutta muutenkin saari sopii pyöräilyyn ympäri vuoden. Subtrooppisista leveysasteista huolimatta helle ei juuri koskaan kohoa sietämättömäksi.
Saaren pohjois- ja keskiosat paljastavat sen todellisen olemuksen. Siksi siellä on myös Vueltan alku- sekä päätepiste. Täydessä pituudessaan 175 kilometrin kilpailumatka aloitetaan ja päätetään lähes merenpinnasta. Välillä noustaan 2361 metrin korkeuksiin. Vueltan voi polkea myös 95 kilometrin puolikkaana tai kisan ulkopuolella 29km turistimatkana, mikä ei sähköavusteisella pyörällä ole normaalikuntoiselle työmatkapyöräilijälle ole kummoinenkaan fyysinen suoritus. Ylängön maisemat ovat silti lähes yhtä hulppeita ja haasteet enemmänkin henkisiä; Pää täytyy pitää kylmänä. Pyöräilijä puhuvat kolmen C: n säännöstä, siis espanjaksi: Calma, Cabeza y Cojones, eli tyyneys pää ja pallit.
Manner minikoossa
Liikkeelle siis lähdetään saaren pohjoisosan vulkaanisen hiekan päällystämiltä rannoilta. Reitti kulkee banaaniviljelmien ja subtrooppisten sademetsien halki pohjoiselle havumetsävyöhykkeelle ja lopulta lähes autioon kuunmaisemaan. Oppaiden mukaan saarella on kymmenen mikroilmastoa, joista suurimman osan halki nyt poljetaan. Utuinen maisema muuttuu pian auringonpaisteeksi, taivas on sininen, ilma kirpeää ja pilvimatto levittäytyy jossain alapuolella. Sitten laskeudutaan tasangon autiomaahan, josta tulee jo mieleen Coloradon laakio tai jopa Andien altiplano. Mittakaava on tosin pienempi. Sopii hyvin kuvaan; Näillä saarillahan espanjalaiset conquistadoret pysähtyivät matkalla valloittamaan Amerikkoja.
Vaikka olen vuosikymmeniä matkustellut lähes kaikissa espanjaa puhuvissa maissa, Kanariansaaret olin tätähän asti onnistunut tarkoituksella kiertämään. Ehkä lapsuudesta tutut Irwinin rallit ja mielikuva keskiluokkaisesta valmismatkaturismista jättävät jonkinlaisen hylkimisreaktion. Nyt on myönnettävä että Teneriffa on paljon muutakin. Ainakin se on pyöräilijän taivas. Siis fyysisestikin pilvien päällä.
Alepa-fillaristi ja kestävyysniilot
Olin kuin polkemalla hyötyliikuntaa harrastanut hahmo joka olioli heitetty keskelle Tour de Francea, tai oikeastaan varsinaiseen La Vueltaan (siis Espanjan ympäriajoon). Alku- sekä loppuosuuksilla serpentiiniteillä neulansilmämutkat seuraavat toisiaan. Siinä missä alepa-fillaristi jo jarruttelee alamäessä, tekijät polkevat lisää vauhtia, joka saattaa nousta yli 80km tunnissa. Ammattilaisille sekään ei riitä.
Tosissaan pyöräilevät eivät puhu enää suoritustaan mitattaessa sykkeestä ja kaloreista, vaan tehonyksiköistä wateista, joita on tässä rattaiden maailmassa helppo mitata. Korkeuksiin kiipeämisen lisäksi sen ohut ilmakin alkaa vaikuttaa suoritukseen. Silti kaikki Vueltalle osallistuvat eivät ole valtionjohtajamme kaltaisia teräksisiä triathlonisteja, vaan joukosta löytyy hyvinkin erilaisia vartalotyyppejä. Satakaan kiloa massaa ei ole mitään, vaikka maantiepyörä painaa 8kg, sähköavusteinen noin viisi kiloa enemmän. Eroa ei helposti edes huomaa. Pohdin, tällaisissa olosuhteissako Lasse Virenin kaltaiset kestävyysjuoksijat treenasivat korkeanpaikanleireillään?
Parin tunnin laavakenttien halki polkemisen jälkeentienvasemmalle puolelle ilmestyy rinteeseen pyrkivä autojono. Siihen mennessä motorisoitua liikennettä ei ollut näkynyt, muutamaa huoltoautoa lukuun ottamatta. Sitten näkyviin tulee Espanjan korkeimman huipun, Teiden (3718m) tuntumaan vievä köysirata. Illuusio kuunmaisemasta murenee hetkessä. Kraaterin reunalle jonotetaan, eikä sinne pääseminen onnistu kuin 200 vierailijalta päivässä.
Kilpasarjoissa ajaville lopussa seuraa vielä huima alamäki. Ajanotto kuitenkin pysäytetään sitä ennen. Riskienotto saattaisi nousta kohtuuttomaksi väsyneille polkijoille, eikä kraaterille kulkevaa autoliikennettä ole voitu sulkea. Meitä turisteja ei loppulaskulle päästetä ollenkaan. Ja ehkä parempi niin. Varsinkin pisimmän matkan polkijoilla energiavaje on suunnaton. Maalissa, Puerto de la Cruzissa, tarjoiltavaa paellaa menee varmasti tonneittain, ja oluttakin jokunen litra.
Turistin vastuu?
Viime aikoina ympäri Espanjaa, myös Kanariansaarilla, on järjestetty turismin vastaisia mielenosoituksia. Niin Barcelonassa kuin Teneriffalla asuntojen hinnat karkaavat Airbnb:n kaltaisen alustatalouden myötä paikallisten asukkaiden tavoittamattomiin. Paikalliset viljelijät kärsivät kuivuudesta samalla kun makeavesi virtaa golf-viheriöille ja hotellien uima-altaisiin. Ilmastonmuutoksen aiheuttama kuivuus on saanut ympäristöjärjestöt julistamaan saarille hätätilan. Makean veden lisäksi hätä on myös energiasta, jota avustavat runsas aurinkovoima ja tuulipuistot eivät kykene tuottamaan riittävästi. Miten sitten matkailualan edustajat perustelevat alaansa?
Matkailuala on saarten talouden tärkein liikkeellepaneva voima, mikä edustaa 35,5 % BKT:stä ja 40 % työllisyydestä. Saaren vesineuvoston mukaan matkailuala kuluttaa vain 10 % Teneriffan vedestä. Numeroiden valossa ei siis näytä kovinkaan pahalta. Toisaalta ei ollut tilaisuutta kysyä paikallisen banaaniviljelijän mielipidettä. Turismin osuus Kanariansaarten taloudesta on noussut kymmenyksen pandemiaa edeltävästä ja se kattaa jo yli kolmanneksen saarten verotuloista. Teneriffa on saarista vierailluin. Vuonna 2024 siellä kävi enemmän turisteja kuin koko Brasiliassa. Tähän varmasti vaikuttavat niin Euroopan läheisyys kuin turvallisuusseikat. Kanariansaaret ovat Espanjan tärkein matkailualue, mutta samalla se on myös maan köyhin itsehallintoalue, missä työvoimalla ole enää kohta varaa asua. Niinpä monet matkailun piirissä työskentelevät saarelaiset, kuten tapaamani alkuperäisväestöön kuuluva opas, eivät sinänsä vastusta turismia, vaan sen mallista. Toukokuun 2025 mielenosoituksissa vaadittiinkin lähinnä paikallisväestöä suojelevia lakeja.
Jokainen tietenkin päättää itse miksi ja milloin matkustaa Teneriffalle. Olisiko kuitenkin pyöräily tai vaeltaminen ja paikallisten yrittäjien käyttäminen matkan varrella all-inclusive-turismia kestävämpää matkailua? Sesongin ulkopuolella suoria lentoja Teneriffalle ei ole. Mutta ehkä sitä suuremmalla syyllä siellä kannatta vierailla juuri Vueltan aikoihin. Se tasoittaa turismin kausiluontoisuutta.
Esimerkkejä kohtuuhintaisesta majoituksesta Teneriffan saaren eri osissa:
- Lähellä eteläistä lentokenttää ja pyöräliikkeitä. Helppo aloittaa retki täältä:
Playa Sur CmakeaBbC Hotel
Mercedes Gonzalez
mercedes@hotelplayasur.es
WEB
Lähellä Puerto de la Cruzia, minne Vuelta el Teide päättyy:
Route Active Hotel
Miguel Herrero
mherreros@routeactivehotel.com
info@routeactivehotel.com
WEB
Vueltan lyhyemmän reitin alkupiste, sekä pyöräilytuotteisiin erikoistunut hotelli vuoren rinteellä:
La Casona del Patio**
Enrique Gonzalez
enriquegh@aurumrooms.com
WEB
Pyöräilyyn erikoistuneita liikkeitä
Kaikki näistä yrityksistä tarjoavat ystävällisen ja ammattitaitoisen palvelun sekä korkealuokkaisen täysin vakuutetun kaluston, myös sähköavusteisissa polkupyörissä.
Bike Point Tenerife
www.bikepointtenerife.com
Cycling Holidays Tenerife
https://cyclingholidaystenerife.com/
Tenerife Bike Tour
https://tenerifebiketours.com/
Mallorcan La Palmassa pääkonttoriaan pitävä.
cycling-friendly.com järjestää pyöräilytapahtumia ja auttaa pyörämatkojen suunnittelussa Baleaareilla ja Kataloniassa.
Muuta:
Myo Active Fisioterapia
https://myoactive.es/
Jos sallitaan pieni mainostaminen, niin tämän firman hierojat saivat pyöräilijän jumit aukeamaan asiantuntevalla työskentelyllä.
Valaanbongausta
Five Star Boat
www.canariasfivestar.com
Jos on onnea saattaa tavata pallopäävalaita ja delfiineitä.



